Opmaat naar 24-uursbibliotheek in Putten

Gepubliceerd op: 28 oktober 2020 09:15

De Bibliotheek in Putten is vanaf 28 oktober toegankelijk voor bezoekers op een aantal uren dat er geen personeel rondloopt. Dinsdag 27 oktober 2020 heeft de officiële opening ervan plaatsgevonden. Het concept is afkomstig uit Scandinavië. “Dit is het begin”, aldus Ben van Heesbeen, directeur-bestuurder van Bibliotheek Noordwest Veluwe. “Als deze gedeeltelijke onbemande openstelling in de praktijk een succes blijkt kunnen we op termijn naar een situatie waarin de bibliotheek altijd, dus ook midden in de nacht, open is.”

Het gaat om een service waarbij de Bibliotheek 6 dagen per week vanaf 8.00 uur geopend is, terwijl het personeel pas enige tijd later aanwezig is. ’s Avonds blijft de vestiging op tot 21.00 uur, terwijl dan de medewerkers al lang naar huis zijn. Ook op feestdagen gelden de openingstijden van 8.00 tot 21.00 uur, op die dagen is er helemaal geen personeel aanwezig.

Naast de extra service is een bijkomend voordeel voor bezoekers in corona-tijd dat er nu meer rust in de Bibliotheek is; het bezoekersaantal wordt hiermee verspreid over meer uren.

De Bibliotheek deed in stilte vanaf begin januari van dit jaar een proef met ongeveer vijftig kaarthouders met het concept. En het bleek een succes. “Aanvankelijke aarzeling van mensen dat het spannend is om alleen in de bieb te zijn bleek niet doorslaggevend: uiteindelijk vond praktisch iedereen het een waardevolle toevoeging”, vertelt Ben van Heesbeen, directeur-bestuurder van Bibliotheek Noordwest Veluwe, waar de Bibliotheek in Putten onder valt.

De kaarthouders scanden hun pasje bij een speciaal kastje naast de ingang, en vervolgens ging de deur open en de lichten aan en konden ze naar binnen. Van Heesbeen: “Nieuwe techniek maakt zo’n verruiming van de openingstijden op deze manier probleemloos mogelijk.”

De initiatiefnemers gingen niet overhaast te werk bij de voorbereiding van de nieuwe werkwijze. Het concept is bedacht in Scandinavië en inmiddels hebben buurlanden België en Duitsland er ook ervaring mee. Bibliotheekmedewerkers uit Putten bezochten in Vlaanderen en in Keulen bibliotheken waar de nieuwe werkwijze wordt toegepast. De resultaten bleken bemoedigd; nergens bleken hangjongeren of stress vanwege alleen-zijn in het pand of angst voor brand in de praktijk een spelbreker.

Daarom is besloten de onbemande bibliotheek nu ook in Putten in te voeren. Alleen kaarthouders van boven de achttien jaar kunnen meedoen. Van Heesbeen: “Als je een jonge moeder bent en je kinderen liggen ’s avonds op bed, dan kun je door deze nieuwe regeling voor het slapengaan nog even naar de Bibliotheek.”

De officiële openingsceremonie van de onbemande Bibliotheek vond plaats in Putten op dinsdag 27 oktober en werd verricht door de Puttense wethouder Roelof Koekkoek. Speciale gast was schrijver Rob van Essen, winnaar in 2019 van de Libris Literatuur Prijs.

Meer weten? Klik hier!