Kinderboekenweek: 'En toen!'

Gepubliceerd op: 15 september 2020 15:30

Tijdens de Kinderboekenweek neemt de Bibliotheek kinderen mee op reis door de geschiedenis van de regio Noordwest Veluwe. Boeken brengen geschiedenis tot leven, waardoor de wereld van vroeger tastbaar wordt. Lees spannende verhalen over ridders, verplaats je in oorlogstijd of kom van alles te weten over de Oudheid. Je hebt geen tijdmachine nodig om andere tijden te ontdekken. Verken werelden uit het verleden door het lezen van boeken!

Gouden ticket
De hele maand september maak je kans op exclusieve VIP tickets voor een speciale voorstelling van theater Brillekip en Spiegel bij Bibliotheek Noordwest Veluwe. Vind jij een gouden ticket in je gereserveerde kinderboek? Dan mag jij samen met een vriend, vriendin, broertje of zusje naar de voorstelling!

Minicursus – Microbit ‘Terug in de tijd’
Doe mee met de minicursus ‘Terug in de tijd’ in Bibliotheek Nunspeet. Maak tijdens de Kinderboekenweek kennis met microbit! Ontdek wat je allemaal kunt en leer programmeren met een superkleine computer.

Meet & greet Lydia Rood en Marcel van Driel
Tijdens de Kinderboekenweek kun je kennismaken met schrijvers Lydia Rood en Marcel van Driel. Ga mee op avontuur door de tijd! Heb jij een vraag voor een van de schrijvers? Stel hem op 30 september.

Junior college ‘De archeoloog vertelt’
Op woensdagmiddag 7 oktober zijn in Ermelo en Putten twee archeologen aanwezig die een junior college en workshop geven rondom archeologie. Weet jij wat grafheuvels zijn? En welke voorwerpen een archeoloog gebruikt? Neem je vondst mee en de archeoloog kan je er van alles over vertellen.

Sporten in de oudheid
Samen met ‘Ga! Harderwijk’ en ‘Nunspeet Beweegt’ organiseren we een Olympische sportmiddag in Harderwijk en Nunspeet op 7 oktober in en rondom de Bibliotheek. In de oudheid ontstonden de olympische spelen, doe je ook mee?

Voorlezen en knutselen
Kom tijdens de Kinderboekenweek op woensdagmiddag 30 september en 7 oktober gezellig luisteren en knutselen in de Bibliotheek. Deze middag staat uiteraard in het teken van het Kinderboekenweekthema: ‘En toen!’ Er wordt voorgelezen en er kan geknutseld worden. Alle kinderen van 4 tot 7 jaar zijn welkom!

Zilveren-boekjes speurtocht
Tijdens de Kinderboekenweek kun je in alle vestigingen meedoen aan een speurtocht. Vind jij de tien boekenkaften die in de Bibliotheek verstopt zijn? Bij elke kaft staat een letter die je op je antwoordformulier kunt invullen. En als je het gevonden boek leuk vindt, kun je hem direct reserveren met een QR code. Lever je de goede oplossing in bij de balie, dan maak je kans op één van de tien Zilveren boekjes die per vestiging verloot worden.

Kleurplaat
Doe mee aan de kleurwedstrijd en maak kans op een leuke prijs! De kleurplaat is binnenkort te downloaden via de site en af te halen bij de Bibliotheek bij jou in de buurt, de Bruna in Harderwijk, Ermelo en Putten, Osinga en Blijmare in Nunspeet en Riemer en Walinga in Ermelo. Lever je kleurplaat uiterlijk 14 oktober in bij de Bibliotheek en maak kans op een mooi boek!

Afsluiting Kinderboekenweek
We sluiten de Kinderboekenweek af met Masja Parlevliet, schrijfster van het boek ‘Swoertje wroet in vroeger’. Het kinderboek vertelt het verhaal over Swoertje, een zwijntje dat vriendjes wordt met een das. Samen gaan ze op zoek naar het verhaal achter de mooie spulletjes die Rob de Das in zijn woning heeft liggen. De woning blijkt namelijk een grafheuvel te zijn…

In dit avontuur leren de kinderen spelenderwijs meer over grafheuvels - van de oudste en grootste grafheuvels in Nederland tot bijvoorbeeld de bijzondere vondsten die daarin gedaan zijn. Kom jij luisteren naar haar dit bijzondere verhaal? En neem vooral je eigen vondsten mee, dan kan Masja er van alles over vertellen!

Museumkar
In Bibliotheek Ermelo gaan we terug in de tijd met de Museumkar van Museum het Pakhuis. Nu is er op school een digibord en werk je met een tablet in de klas, maar hoe ging dat in de tijd van opa en oma? Iemand van het Pakhuis zal alles vertellen over de school van vroeger… zou dat heel anders zijn dan nu?