Dit zijn de winnaars van de Nationale Voorleeswedstrijden 2022!

Gepubliceerd op: 14 februari 2022 13:55

De afgelopen weken hebben in totaal 44 voorlezers uit de gemeenten Nunspeet, Harderwijk, Ermelo en Putten gestreden tijdens de kwart finales van de Nationale Voorleeswedstrijden. De plaatselijke voorleeswedstrijd werd georganiseerd door de bibliotheek Noordwest Veluwe. Dit jaar vond de wedstrijd online plaats via Zoom. De winnaars zullen binnenkort hun woonplaats vertegenwoordigen tijdens de halve finale. Hieronder de winnaars!

Zelfgekozen boek

De kanditaten werden allemaal online aangemoedig door hun supporters. Ze werden om de beurt door de presentator voorgesteld door het aanwezige publiej. Vervolgens las iedere kanididaat een zelfgekozen boek. Terwijl schrijver Joshua Douglas de online deelnemers vermaakte, trok de jury zich terug. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Na een spannend kwartiertje, werd het verlossende woord gesproken.

Ermelo: Stijn Mulderij

Stijn Mulderij van OBS de Arendshorst uit heeft de Voorleeswedstrijd van Ermelo gewonnen! Er deden 9 kandidaten uit Ermelo mee. Dit jaar zat de Burgemeester van Ermelo, mevrouw Burmanje, Sarah Scholts, dorpsdichter  Ermelo en Ronald van Veen van de ChristenUnie in de jury. Ze hadden er een pittige taak aan maar werden ook verrast door het hoge niveau. Stijn Mulderij las een fragment voor uit; De grote kleine Kapitein van Paul Biegel. De jury vond dat hij helder en duidelijk voorlas en de aandacht lang geboeid hield van alle aanwezigen. Stijn is nu één van de 9 deelnemers die aan de regionale halve finale meedoet die dit jaar in Cultura Ede plaatsvind.

Putten: Emma Waanders

Emma Waanders van PCB Hoef heeft de Voorleesdwedstrijd van Putten gewonnen! Er deden 11  kandidaten uit Putten mee. Wethouder Koekkoek, Patricia Bongers, eigenaar van de Bruna en Kinderboekenschrijver Thijmen Gijsbertsen hadden er als juryleden een flinke taak aan maar waren ook zeer te spreken over het hoge niveau van leesvaardigheid van de kinderen. Emma Waanders las een fragment voor uit het boek Lampje van Annet Schaap. De jury vond dat roemde haar voorleesstem en rust.

Harderwijk: Feline Kruishaar

Feline Kruishaar van Basisschool Wolderweide uit Harderwijk heeft de plaatselijke voorleeswedstrijd gewonnen! Er deden 16 kandidaten uit Harderwijk mee. Wethouder de Jong, Danielle Wetters van de Bruna Harderwijk en voormalig dorpsdichter Henk Ruiter waren de juryleden. Feline Kruishaar vond het erg spannend vertelde ze maar daar was tijdens het voorlezen niks van te merken. Feline las een fragment voor uit het boek ‘De dikke billenbijters’ van Rindert
Kromhout. De jury vond dat ze vol passie en met oog voor details voorlas. Ze las zeer interactief voor en nam de luisteraars echt mee.

Nunspeet: Sophie van Keulen

Sophie van Keulen van de Petraschool in Nunspeet heeft de plaatselijke voorleeswedstrijd gewonnen! Uit Nunspeet deden 9 kandidaten mee. Wethouder Marije Storteboom en dorpsdichter Willemijn Hannessen zaten in de jury. Sophie van Keulen las een fragment voor uit Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl. De jury vond unaniem dat ze de toehoorder helemaal meezoog in het verhaal. Sophie zal één van de 9 deelnemers zijn aan de halve finale die dit jaar in Cultura Ede plaatsvind. Daarnaast mag zij aanstaande donderdagmiddag in het gemeentehuis een gedicht voordragen die dorpsdichter en jurylid Willemijn Hannessen speciaal geschreven heeft voor het 50 jarig jubileum van de gemeente.