Taalvrijwilligers met passie gezocht!

Gepubliceerd op: 15 maart 2018 16:04

Taalvrijwilligers met liefde voor taal en voor mensen zijn hard nodig om via het Taalhuis in de Bibliotheek Noordwest Veluwe aan de slag te gaan. Ze worden dan collega van inmiddels al tientallen enthousiaste en betrokken mensen. Een paar uur per week werken ze aan taalvragen van eveneens tientallen laaggeletterde Nederlanders en mensen met een migratie achtergrond. Ze oefenen samen met de taalvrijwilliger het spreken, schrijven en/of lezen van het Nederlands. Dat doen ze in het Taalcafé of één-op-één als taalmaatje of in groepslessen in de Bibliotheek en op diverse andere locaties.

Goed communiceren is essentieel om beter mee te kunnen doen in de Nederlandse samenleving

Ervaringen van taalvrijwilliger Jan, Magda en Marty
Jan, Magda en Marty zijn inmiddels al meer dan een jaar actief voor het Taalhuis. Alle drie vinden ze het mooi dat ze in het Taalhuis hun liefde voor taal én het helpen van mensen kunnen combineren. Vol enthousiasme delen ze hun ervaringen en nodigen anderen uit hun collega te worden.

Magda de Boer (57 jaar): “Ik hoef geen verre reizen te maken omdat  ik zoveel mooie en interessante verhalen hoor van de mensen die ik ontmoet. Ik ben me ook weer bewust geworden van de functie van taal. Adam moest in de bijbel woorden geven aan de dingen. Daardoor kon hij communiceren en kreeg hij grip op de dingen. Vanaf september ben ik taalmaatje van een Marokkaanse vrouw die toen amper Nederlands sprak. Inmiddels kan ze makkelijk een uur met mij praten en begrijpt ze zoveel meer. Als extra leert ze me elke week een zin in het Arabisch. Dan ervaar ik zelf hoe moeilijk het is om een andere taal te leren en ik laat haar merken dat ik echte interesse in haar leven heb.”

Marty Moll (64 jaar):  “Ik geef, in het werkcafé van de Bibliotheek Harderwijk, extra (naast de taallessen die ze op school krijgen) Nederlandse conversatieles aan vier hoogopgeleide vrouwen uit India, Colombia, Turkije en de Oekraïne. Elke week zijn we anderhalf tot twee uur bij elkaar. Ze willen allemaal zo snel mogelijk een baan. Dus oefenen we met het beantwoorden van e-mails en leer ik ze hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft.  De vrouwen zijn gemotiveerd, ze komen elke week naar de les, maken hun huiswerk en twee van hen gaan ook nog op woensdagmorgen naar het Taalcafé.”

Jan van der Kolk (77 jaar): “Ik spreek in het Taalcafé elke week met een vrouw uit Oekraïne. Zij leert heel snel. Ik ben daarnaast taalvrijwilliger van een jonge Turkse man die van zijn werkgever Nederlands moet leren. Hij is al zes jaar in Nederland, zijn vrouw spreekt vloeiend Nederlands, maar thuis spreken ze Turks. Mede daardoor gaat hij heel langzaam vooruit. Zelfs de meest eenvoudige zinnen kan hij nog niet zeggen. Dus zoek ik allerlei creatieve manieren om hem te helpen.” Jan geeft sinds kort ook nog les in de moskee: “Zestien oudere Turkse mannen die amper Nederlands spreken geef ik lessen over gezondheid, in het Nederlands. Dat gaat heel goed.” Dus vangt hij twee vliegen in één klap.

In gesprek met Marty, Magda en Jan buitelen de verhalen over elkaar en geven ze elkaar tips over het aanleren van de Nederlandse taal. De liefde voor de taal is voor alle drie een belangrijke reden om taalvrijwilliger te worden. “Taal moet je elke dag gebruiken (Jan). Zonder taal kan je niet leven (Marty). Zonder kennis van de Nederlandse taal kan je niet meedoen aan onze samenleving (Magda).”

Basistraining
Iedere taalvrijwilliger krijgt de mogelijkheid om een basistraining van vier dagdelen te volgen. Daarin wordt uitgelegd hoe het zit met laaggeletterdheid en hoe je mensen kunt helpen bij het beter leren lezen, schrijven en/of spreken. Er is verschil in de begeleiding van een autochtone Nederlander of iemand met een andere moedertaal.  De bevlogen trainer geeft in de training veel tips aan de nieuwe taalvrijwilligers. Daarnaast worden er een paar keer per jaar bijeenkomsten georganiseerd waarbij ervaringen kunnen worden uitgewisseld.

Meld u aan! De taalvrijwilliger kan uiteraard zeggen welke begeleiding zijn of haar voorkeur heeft.  Ook de tijden zijn in goed overleg; dit kan overdag maar zeker ook in de avonduren.

In Harderwijk, Nunspeet, Putten en Ermelo kunt u zich aanmelden als taalvrijwilliger via het Taalhuis van de Bibliotheek. Bij voldoende animo worden op vier opeenvolgende woensdagochtenden de basistraining georganiseerd.  Meld u aan door een e-mail te sturen naar taalhuis@bnwv.nl of bel met de taalcoördinator Fatima Essabani op 06-57512983.
Klik HIER voor meer informatie over het Taalhuis Noordwest Veluwe

foto: Jan, Magda en Marty in de Bibliotheek, waar veel materiaal te vinden is voor de begeleiding