Spacebuzz

Gepubliceerd op: 2 juni 2021 15:46

Honderdvijftig basisschoolleerlingen van vijf Puttense scholen maken op vrijdag 11 juni een ruimtereis. In een nagebouwde raket, de SpaceBuzz, ervaren ze dankzij de nieuwste Virtual Reality (VR) technologieën hoe de aardbol er van een afstand uitziet.

De ruim vijftien meter lange raket wordt op initiatief van Bibliotheek Noordwest Veluwe op een trailer op de parkeerplaats voor de Bibliotheek in Putten geplaatst. Bibliotheek Noordwest Veluwe ziet de komst van SpaceBuzz als een mooie manier om haar Digilabs bij een breed publiek meer bekendheid te geven. In de Digilabs van Bibliotheek Noordwest Veluwe kunnen kinderen spelenderwijs werken aan digitale geletterdheid en daarmee hun digitale vaardigheden stimuleren, omdat het belangrijk is dat onderwijs goed aansluit bij de moderne samenleving en de toekomst.

Leerlingen krijgen, net als astronauten, training en doen op een inspirerende manier kennis op over de ruimte, de aarde, natuur en techniek. Aan boord reizen leerlingen naar de ruimte met André Kuipers als kapitein, waar ze het Overview Effect zelf gaan ervaren. Vanuit de ruimte zien ze de aarde door de ogen van een astronaut. Onze planeet is indrukwekkend, bijzonder, een oase van leven in het zwarte heelal. Van de lancering tot de spectaculaire landing – de missie met de SpaceBuzz voelt levensecht.

Na de ruimtemissie werken de leerlingen aan lessen waarin ze reflecteren op wat ze hebben meegemaakt en zelf met ideeën moeten komen om de aarde te helpen. Aan het einde houden de leerlingen een persconferentie waarin ze hun bevindingen delen, net zoals André Kuipers dat heeft gedaan na zijn ruimtereizen.