StartCollege Entree start samenwerking met Bibliotheek Noordwest Veluwe

Gepubliceerd op: 30 november 2020 12:00

Samen ervoor zorgen dat de taalvaardigheid van NT2-studenten wordt vergroot, zodat zij zich nóg beter kunnen redden en succesvoller worden in de maatschappij. Dat is het doel van de nieuwe samenwerking tussen StartCollege Entree, onderdeel van Landstede Groep, en Bibliotheek Noordwest Veluwe.

Zij hebben een leesproject ontwikkeld voor de NT2-studenten van de entreeopleiding. Wekelijks lezen de studenten onder begeleiding van een docent of een vrijwilliger van de bibliotheek verschillende boeken uit de bibliotheek en worden deze in de klas besproken. Een mooie samenwerking die de studenten stimuleert hun lees- en spreekvaardigheid te vergroten.

Elke week komt er een vrijwilliger van de bibliotheek naar StartCollege om samen met de studenten te lezen. ‘Er worden verschillende boeken gelezen, naar gelang de leefwereld van de studenten. We lezen bijvoorbeeld verfilmde boeken. De studenten vinden het erg leuk om na het lezen van het boek ook de film te kijken. Het verhaal wordt vervolgens besproken in de klas. Naast het lezen organiseren we aansluitend praktijkopdrachten. Als de hoofdpersoon in het boek bijvoorbeeld naar de groenteman gaat, dan gaan we met de studenten ook naar de groenteman, waar we een praktijkopdracht doen. Op deze manier passen we de woorden die tijdens het lezen zijn geleerd toe in de praktijk’, aldus Corné Sukaldi, docent bij de entreeopleiding van StartCollege.

Om het lezen blijvend te stimuleren heeft de bibliotheek alle studenten een bibliotheekpas aangeboden.