Muziektheatervoorstelling Antigone

Gepubliceerd op: 1 juni 2023 11:36

Dit voorjaar worden in diverse Gelderse gemeenten Vrijheidsdagen georganiseerd. In de gemeente Harderwijk zal de Jongerentheatergroep Wolf begin juni de muziektheatervoorstelling Antigone opvoeren. Bibliotheek Noordwest Veluwe en Cultuurkust zijn samen opgetrokken om deze voorstelling mogelijk te maken binnen de Gelderse Vrijheidsdagen.

De voorstelling wordt gespeeld voor zes schoolklassen die voorafgaand aan de voorstelling een educatief programma hebben gehad. Ook is er na afloop van de voorstelling een nagesprek. Hierin wordt samenwerking gezocht met Zorgbelang Inclusief.

De spelers van JTG Wolf zijn jongeren tussen de 15 en 21 jaar, afkomstig uit de regio. De voorstelling is dus voor en door jongeren.

Inhoud van het verhaal
Antigone van Sophokles vertelt het verhaal van een jonge vrouw die zich verzet tegen de staatswetten. Haar beide broers komen om in een oorlog, maar van koning Kreon mag ze maar één van hen begraven. De ander wordt buiten de stadsmuur gelegd, omdat hij een landverrader zou zijn. Een toneeltekst van 2500 jaar geleden, met een thema dat nog steeds actueel is: hoe kun je als individu je geweten rijmen met de wetten die van hogerhand worden opgelegd? Wie bepaalt bovendien wat die wetten zijn? Kreon ontpopt zich in de loop van het stuk steeds meer als tiran, maar vanuit welk volmacht handelt hij eigenlijk? Hoe beperkt hij hierin de vrijheid van Antigone om haar broer te begraven?

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland en Provinciale organisatie Rijnbrink, Zij helpen organisaties aan de slag te gaan met het thema Vrijheid! Er wordt ingezet op het vergroten van bewustwording rondom vrijheid, op een manier die jongeren aanspreekt.