Macy Kroezen wint Junior Dictee Harderwijk-Ermelo 2023

Gepubliceerd op: 11 april 2023 14:43

Op woensdag 5 april 2023 werd op initiatief van de Lions Harderwijk en de Bibliotheek Noordwest Veluwe, in de raadzaal van het ‘Huis van de Stad’, de finale gehouden van het Junior Dictee.

Macy Kroezen van De Triangel is de trotse winnaar van het dictee geworden. Zij was de sterkste van alle 44 deelnemers, maar werd op de voet gevolgd door Lucas van de Poppe van de Willem Alexander school. De derde plaats was voor Suus Blom, net als de winnaar leerling van De Triangel.

Tijdens deze finale streden in totaal 44 kinderen van groep 6 om de kampioensbeker. Zo’n 20 basisscholen uit Harderwijk en Ermelo deden mee en per klas waren twee winnaars uitgenodigd. Zij waren tijdens de voorronde de sterkste van hun eigen klas.

Het dictee werd geschreven door Peter Voorbergen en werd voorgelezen door Bert Maarleveld, beiden van de Lions Harderwijk. Wethouder Martijn Pijnenburg heette namens de gemeente Harderwijk alle kinderen en hun ouders en supporters van harte welkom en Jolanda Schuur van de Bibliotheek wist de kinderen en hun supporters goed op hun gemak te stellen.

De kinderen luisterden aandachtig naar het dictee en er werd hard gewerkt door alle schoolwinnaars. Na afloop van het dictee gaf kinderboekenschrijver Annet Jacobs een workshop voor alle leerlingen, terwijl het dictee werd nagekeken.

Al met al was het een bijzonder geslaagd evenement en alle deelnemers ontvingen een medaille. De spellingskampioen Macy Kroezen ging er dus met de beker vandoor en zij werd geflankeerd door Lucas van de Poppe en Suus Blom.