Groot feest tijdens de Halve regio finale van de Nationale voorleeswedstrijd !

Gepubliceerd op: 9 maart 2021 13:45

Vrijdag 5 maart streden 9 kandidaten van Bibliotheek Noordwest Veluwe, Bibliotheek Nijkerk, Cultura Ede en Bibliotheek Barneveld tijdens een digitale uitzending vanuit de green studio’s uit Harderwijk.

Marlies van Drie van de vlindertuin school in Barneveld was de grote winnaar van deze middag. Vanuit de green studio’s in Harderwijk organiseerde bibliotheek Noordwest Veluwe een zinderende halve finale. Alle voorlezers waren digitaal aanwezig en lazen voor de jury en bijna 100 man digitaal publiek hun fragment voor.
Het betrof hier een  halve finale van regio 3 uit Gelderland. Bibliotheek Barneveld, Bibliotheek Noordwest Veluwe, Bibliotheek Nijkerk en  Cultura Ede stuurde hun kampioenen naar de online wedstrijd.  Marlies zal binnenkort Regio 3 en Barneveld vertegenwoordigen in de provinciale finale . En wellicht wordt zij wel De Nationale Voorleeskampioen 2021!

De 9 kandidaten werden, online aangemoedigd door hun supporters. Ze werden om de  beurt door presentator Aimée Streefland kort aan het online aanwezige publiek voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek.
Terwijl de voorlezers even thuis de benen konden strekken trok de jury zich in de studio terug. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Na een spannend kwartiertje, werd het verlossende woord gesproken.
Provinciale statenlid voor het CDA Daisy Vliegenthart, directeur van de bibliotheek Noordwest Veluwe Ben van Heesbeen en Dick de Groot, voorzitter van Cultuurkust hadden er als juryleden een flinke taak aan maar waren ook zeer te spreken over het hoge niveau van leesvaardigheid van de kinderen.

Marlies van Drie las een fragment voor uit het boek Dagboek van een Muts, deel 13 van Rachel Renée Russel. De jury vond unaniem dat ze de toehoorder helemaal meezoog in het verhaal.
Marlies zal één van de deelnemers zijn aan de provinciale finale die op 5 maart online gehouden zal worden via een livestream vanuit de regio in samenwerking met de communicatiemakers uit Harderwijk.