Bibliotheek op school feestelijk geopend op twee locaties bij CBS de Schakel Harderwijk

Gepubliceerd op: 8 mei 2023 12:12

Onder grote belangstelling is op maandag 8 mei de Bibliotheek op school feestelijk geopend op de Schakel in Harderwijk. In de ochtend werd de onderbouwlocatie feestelijk geopend en ging Leesmediacoach Annemijn Norg meteen voorlezen aan alle klassen.

In de middag werd de tweede locatie aan de Busken Huetlaan geopend en kregen alle klassen een Vliegensvlugge verteller aangeboden van de bibliotheek. Met een speciale koffer vol boeken komt de Vliegensvlugge Verteller in de groep en laat de leerlingen (nieuwe) boeken zien.

Een half jaar lang zijn de bibliotheek en de school bezig geweest met het samenstellen en aanschaffen van de boeken, de meubels en het inrichten van een spiksplinternieuwe bieb. De bibliotheek levert binnen dit programma twee boeken per leerling en een leesmediacoach die het gehele jaar door activiteiten op het gebied van leesbevordering en mediawijsheid komt uitvoeren. De school heeft daarnaast flink geïnvesteerd in nieuwe boeken in samenwerking met de lokale boekhandel waardoor er nu drie nieuwe boeken per kind in de bibliotheek staan. Een mooie start om heel veel leeskilometers te gaan maken!

De Bibliotheek op school is een vestiging van bibliotheek Noordwest Veluwe en wordt gerund door 1 leesmediacoach vanuit de bibliotheek, docenten en
meerdere vrijwilligers. Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier op school. Deze school is de eerste school die geopend kon worden na een flinke impuls vanuit de gemeente Harderwijk en de inzet van de gemeenteraad om dit voor elkaar te krijgen. Binnen deze landelijke aanpak worden kinderen gestimuleerd om meer te lezen. Een prachtige aanwinst voor alle leerlingen van CBS de Schakel!

Lees ook: Gemeenteraad Harderwijk unaniem eens: elke basisschool krijgt eigen bibliotheek