Bibliotheek deelt boeken uit aan ruim 3300 basisschoolleerlingen

Gepubliceerd op: 16 juli 2020 16:31

De leesconsulenten van Bibliotheek Noordwest Veluwe zijn de afgelopen week langs 11 basisscholen in Ermelo, Harderwijk en Putten gegaan. Ze deelden tasjes uit aan 3325 leerlingen om zo de zomer lezend door te brengen. Op deze manier ondersteunt de Bibliotheek de scholen in hun strijd tegen de leesdip. De leesdip is het dalen van het leesniveau in de zomervakantie.

Geef een kind zes weken schoolvakantie en het leesniveau zakt zienderogen. Maar na deze zomer, zou dat in de regio Noordwest-Veluwe wel eens anders kunnen zijn. “De afgelopen maanden hebben we niet tot weinig fysiek op scholen kunnen werken en vooral digitaal de scholen ondersteund”, aldus programmacoördinator Aimée Streefland. “Om de leerlingen nog een leesboost mee te geven voor de zomervakantie hebben we voor iedere leerling een tasje gevuld met leesbevorderingsproducten. In elk tasje zit een (prenten)boek, zomertaalboek of een schrijfwedstrijdopdracht. Hiermee hopen we de leerling en de ouders het belang van lezen mee te geven, juist in de zomervakantie”.De leerlingen mogen de boeken houden, een cadeautje van de Bibliotheek om fijn te gaan lezen in de vakantie. De tasjes werden met veel gejuich op scholen ontvangen.

Leesdip

Gemiddeld neemt het leesniveau met 1 à 2 avi-niveaus af in de zomervakantie. Juist nu de kinderen al minder les hebben gehad de afgelopen maanden, is zo’n leesdip niet wenselijk. Daarmee is er reden genoeg om deze tasjes uit te delen aan de leerlingen van de scholen waarmee de Bibliotheek een samenwerking heeft in het project ‘de Bibliotheek op School’.

De Bibliotheek op School

Deze samenwerking heeft als doel dat er meer leesplezier komt bij de leerlingen en daarmee een hoger lees- en taalverwerkingsniveau bereiken. De basisscholen die samenwerken met Bibliotheek Noordwest Veluwe zijn:

• Het Baken (Harderwijk)
  • De Parel (Harderwijk)
  • Dok19 (Harderwijk)
  • Startblok (Harderwijk)
  • Wolderweide (Harderwijk)
  • De Bron (Harderwijk)
  • Alfons Ariëns (Harderwijk) foto's bij dit artikel zijn gemaakt op deze school
  • De Pelikaan (Putten)
  • Gabrielschool, locatie Bijstergoed (Putten)
  • De Prins Willem Alexanderschool (Ermelo)