Amber van Eikenhorst wint de voorleeswedstrijd in Putten

Gepubliceerd op: 8 februari 2021 12:15

Amber van Eikenhorst van de Gabrielschool Putten heeft afgelopen zaterdagmiddag de plaatselijke voorleeswedstrijd die Bibliotheek Noordwest Veluwe georganiseerd heeft gewonnen.

Deze wedstrijd vond dit jaar online plaats. Het betrof hier een voorronde van De Nationale Voorleeswedstrijd die in een zoomvergadering werd gehouden. De winnaar zal binnenkort Putten vertegenwoordigen in de halve finale. En wellicht wordt zij wel De Nationale Voorleeskampioen 2021!

De 10 kandidaten werden online aangemoedigd door hun supporters. Ze werden om de beurt door presentator en bibliotheekmedewerker Kim Huisman kort aan het online aanwezige publiek voorgesteld. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. Terwijl schrijver Joshua Douglas online de deelnemers vermaakte, trok de jury zich terug. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Na een spannend kwartiertje, werd het verlossende woord gesproken. Wethouder Koops en Kinderboekenschrijver Thijmen Gijsbertsen hadden er als juryleden een flinke taak aan, maar waren ook zeer te spreken over het hoge niveau van leesvaardigheid van de kinderen.

Amber van Eikenhorst las een fragment voor uit het boek ‘Polleke’ van Guus Kuijer. De jury vond dat ze een zeer prettige stem had en zeer rustig en beheerst voorlas. Amber zal één van de 9 deelnemers zijn aan de halve finale die op 5 maart gehouden zal worden.