Feestelijke opening Bibliotheek op school Al Islaah en peuterspeelzaal Mozaïek

Gepubliceerd op: 30 januari 2024 10:15

Middenin de Nationale Voorleesdagen werd op vrijdag 26 januari de Bibliotheek op school en Boekstart in de kinderopvang locatie feestelijk geopend op de Al Islaah Harderwijk en peuterspeelzaal Mozaiek van Stichting Kinderzalen Harderwijk.

Leerling Fatima van groep 8 mocht als voorleeskampioen van de school de bibliotheek openen. Onder luid geklap, gejoel en heel veel confetti werd het lintje doorgeknipt. Even daarvoor had Micha de ballonartiest  voorgelezen in de gymzaal uit het boek: Help! Een verrassing! Van Miriam Bos. Een hartverwarmend verhaal over vriendschap, verwachtingen en verrassingen. Daarna ging leesconsulent Ingeborg Ramp meteen de klassen rond om alle mooie nieuwe boeken te promoten en voor te lezen op de peuterspeelzaal.

Een half jaar lang zijn de bibliotheek, de school en de peuterspeelzaal bezig geweest met het samenstellen en aanschaffen van de boeken, de meubels en het inrichten van een spiksplinternieuwe bieb. De bibliotheek levert binnen deze twee programma’s twee boeken per leerling of kind op de opvang en een leesmediacoach die het gehele jaar door activiteiten op het gebied van leesbevordering en mediawijsheid komt uitvoeren. Drie zeer enthousiaste biebmoeders daagde de leerlingen vanmorgen uit om nog meer te gaan lezen. Zij zetten zich alle drie in voor de groei van het kind. ‘Van lezen wordt je slimmer en sterker en ga je op alle fronten groeien’ vertelde ze alle drie enthousiast.

De Bibliotheek op school en Boekstart in de kinderopvang is een vestiging van Bibliotheek Noordwest Veluwe en wordt gerund door een leesmediacoach vanuit de bibliotheek, docenten en meerdere vrijwilligers. Met de Bibliotheek op school en Boekstart in de kinderopvang slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier op school en op de peuterspeelzaal.

Deze school is nummer 13 en de peuterspeelzaal nummer 3 in Harderwijk die een mooie bieb binnen deze landelijk aanpak met de bibliotheek krijgt. Binnen deze landelijke aanpak worden kinderen gestimuleerd om meer te lezen. Een prachtige aanwinst voor alle leerlingen.